Kažkurią dieną "remontavau" nemažą, virš 50 m ilgio laivą :)

Gedimas - po vairo mentės (vairuojančios plokštės) keitimo blogas  jos darbas, ta mentė sukinėjosi tiesiog baisiai, šokinėjo iš vienos pusės į kitą, o ir indikacija kompiuterių ekranuose rodė neteisingą jos padėtį. Tokios mentės - iš viso trys, dirba lygiagrečiai, gali veikti nepriklausomai viena nuo kitos, valdosi elektra, pats plokščių sukinėjimas vyksta hidraulinių cilindrų pagalba.

Kas buvo keisčiausiai patekus į laivą - tai, kad mašinistas iš savo patalpėlės, esančios kažkur laivo apačioje, gali radijo imtuvo garso reguliavimo dydžio rankenėle vairuoti visą 54 m ilgio ir 480 t tonažo laivą :)

Pirmą dieną užtrukau aiškindamasis kas ir kaip ten veikia. Pasirodo, norint valdyti tokio dydžio laivą reikia pakankamai gerai išmanyti visus laivo mazgus. Pvz.: norint pasukti vairus, visų pirma reikia pele (trackball) programoje susirasti reikiamą valdymų šaką, susijusią su vairais, ir per kontekstinius meniu paleisti hidraulinių siurblių variklius. Po to jau vairavimas veikia, o pačių vairų padėtis rodoma ekrane dešimtosios laipsnio dalies tikslumu.

Iš kapitonų tiltelio (kabinos) vairavimas vyksta apie 10 cm diametro rankenėle su snapeliu (iš viso trys tokios rankenėlės kabinoje). Čia irgi keisti dalykai - niekad dar neteko matyti sublokuotų aštuonių (8) reguliuojamų varžų su viena ašele, ir dar beveik visos tos varžos su atšaka nuo vidurio, tai iš šio mazgo išeinančių laidų - virš 30.

Normalių aprašymų (su schemom) nelabai kas buvo, tik galinių stiprintuvų, valdančių pačias vairavimo mentes. Bet vistik išsiaiškinau daugmaž kas nuo ko ten priklauso. Netgi pasisekė iš pirmo karto pataikyti, kuris potenciometras iš keturių, sekančių pačios vairo mentės padėtį, duoda signalą indikacijai kompiuteriuose. Du iš šiu potenciometrų vėlgi buvo ganėtinai keisti, jų viduje buvo sumontuoti įtampos stabilizatoriai, paderinimas, gal net stiprintuvai. Kitaip sakant, ten buvo jau nebe potenciometrai, o kampo keitimo į įtampą įrenginiai su nulio ir jautrumo paderinimais reguliuojamos varžos korpuse. Prie visos elektrinės dalies, teko išsiaiškinti, kaip veikia visa hidraulinė sistema su moduliuojamais hidrauliniai vožtuvais, kaip valdosi reversuojami kintamo srauto hidrauliniai siurbliai. Pats padėties valdymas - elektrinis analoginis, grįžtamas ryšys ir siurblių įjungimo valdymas - skaitmeninis. Skaitmeniniam valdymui ir grįžtamajam ryšiui - daugybė dėžių su analoginiais ir skaitmeniniais stiprintuvais (po berods 32 vienoje dėžėje). iš šių dėžių toliau signalas eina į analoginių - skaitmeninių keitiklių spintas (berods 8), šios per LAN'ą jungiasi prie kompiuterių.

Add comment

RSS